KLM
Design Foundations.
UXD
Opdrachtgever: HU — Mirabeau
Jaar: 2015


Design Foundations.
UXD
Opdrachtgever: HU — Mirabeau
Jaar: 2015
“Optimaliseer de huidige boekingsflow van KLM aan de hand van de volgende vier design foundations: Agency, Opacity, Texture en Reflexivity.”
Het eerste gedeelte van dit project hebben we besteed aan het experimenteren met de vier foundations. We zochten de extremen op om zo te zien wat voor invloed dit heeft op de user experience. Vervolgens zijn we met onze vergaarde kennis aan de slag gegaan met het optimaliseren van de boekingsflow van KLM.
Het eerste gedeelte van dit project hebben we besteed aan het experimenteren met de vier foundations. We zochten de extremen op om zo te zien wat voor invloed dit heeft op de user experience. Vervolgens zijn we met onze vergaarde kennis aan de slag gegaan met het optimaliseren van de boekingsflow van KLM.
Optimalisatie 1 – Zoekfunctie
In de zoekfunctie is het nu mogelijk gemaakt om op prijs te zoeken en aan te geven of je particulier of zakelijk reist. Op deze manier kan de gebruiker meer invloed uitoefenen op de zoekfunctie en de zoekresultaten die hij/zij in de volgende stap te zien zal krijgen (Agency). Het invullen van deze extra twee opties kost de gebruiker wel meer tijd (Texture) maar dit betekent wel dat hij/zij relevantere zoekresultaten krijgt waardoor sneller een geschikte vlucht gevonden zal worden.
Agency
De macht/invloed van de gebruiker. Hoe wordt er gecommuniceerd? Wil je de gebruiker veel of weinig invloed geven op het te doorlopen proces? Wordt de gebruiker volledig gestuurd door het proces of wordt de gebruiker losgelaten in de keuzes die hij/zij kan maken.
vb: Waarom is de ene prijs hoger dan de andere?
Texture
Hoe makkelijk of moeilijk is iets? Hoe wordt het gebruikt?
vb: Facebook: makkelijk: iets posten op de tijdlijn
moeilijk: het aanpassen van de privacy-instellingen.
Opacity
Wat gebeurt er en weet ik hoe het werkt? Hierbij is de navigatiestructuur van belang. De doorzichtigheid van een proces. Wil je de gebruiker juist het proces van de boekingsfunnel, dus bijvoorbeeld de stap waar ze zich bevinden, laten zien. Of wil je dit juist niet laten zien? Wat zorgt voor meer duidelijkheid?
Reflexivity
Communicatie met de gebruiker. Hoe praat de interface met je? Ook de wijze van feedback valt hieronder. Is het vriendelijk? Geeft het veel informatie? Is alles leesbaar?
Hoe en hoeveel communiceer je met de gebruiker? Wil je dat de gebruiker simpel contact kan opnemen of dat hij/zij daar juist moeite voor moet doen?
Optimalisatie 2 – Reisgids
De kaart is aan de rechterzijde geplaatst en de bestemming aan de linkerzijde, zodat de gebruiker minder hoeft te scrollen. Ook is het mogelijk meerdere bestemmingen tegelijk te selecteren, zodat de verschillende bestemmingen met elkaar vergeleken kunnen worden. Hierdoor stijgen de opactity en de reflexivity; de gebruiker kan beter zien hoe het proces werkt en krijgt meer feedback.
Optimalisatie 3 – Reisgids: boekingsknop
Bij de informatie over een bepaalde bestemming heeft de gebruiker meteen de mogelijkheid om beschikbare vluchten te bekijken doordat er een boekingsknop is toegevoegd (Texture). Hierdoor kan sneller worden overgaan tot het boeken van een vlucht.
Optimalisatie 4 – Laadscherm
Na het selecteren van de vlucht krijg je een laadscherm te zien. Er wordt nu duidelijk gecommuniceerd hoe lang het ongeveer gaat duren voordat je verder kunt naar de volgende stap (Opacity).
Optimalisatie 4 – Selecteer een vlucht
Wanneer de gebruiker een vlucht selecteert, worden de vluchten automatisch al op prijs gesorteerd. Op deze manier kan de gebruiker snel en gemakkelijk de goedkoopste vlucht vinden (Texture). Het is ook mogelijk om vluchten op datum te filteren. Aan de rechterzijde wordt de prijsopbouw direct en transparant gecommuniceerd (Opacity). Dit geeft de gebruiker zekerheid dat zij met een vertrouwd gevoel bij KLM een vlucht kan boeken. Er zijn geen addertjes onder het gras.
Neem contact op.