Onderzoeksvraag
“Met welke aanpak kan Jalt, middels persuasive design, de conversieratio van haar klanten continu optimaliseren?”
Om antwoord te kunnen geven op deze vraag is onderzoek gedaan naar het optimaliseren van de conversieratio. Er zijn optimalisatiemethodes onderzocht om te achterhalen welke het beste geschikt is voor Jalt.

Aanpak
Om tot de aanpak voor websiteanalyse en conversieoptimalisatie te komen, is, als validatiecase, de website van Yoni Care geanalyseerd.
De bevindingen uit de websiteanalyse, concurrentieanalyse en het A/B-testen zijn gebruikt om tot de content te komen die is verwerkt in de aanpak.
Tevens is er voor Yoni een adviesrapport ontwikkeld waarin al deze bevindingen kunnen worden nagelezen.


Conversieoptimalisatie
De eerste stap richting conversieoptimalisatie is het analyseren van data om zo inzicht te verkrijgen in het gedrag van gebruikers.
Inzichten van data-analyses uit Google Analytics en Hotjar kunnen worden ondersteund met tactieken die aantoonbaar leiden tot een hoger conversieratio: de persuasion principles.
Deze principes kunnen worden verwerkt in het design van een website om zo gebruikers te verleiden om over te gaan tot conversie (persuasive design).
Toolkit
Na het analyseren van een website is de volgende stap om hypotheses op te stellen die kunnen worden getest m.b.v. A/B-tests. Door varianten tegen elkaar uit te zetten in een A/B-test, kan worden nagegaan welke variant het hoogst scoort en dus het effectiefst is.
Omdat er bij het optimaliseren van de conversieratio zoveel komt kijken, is het zaak de beginnende optimalisator goed op weg te helpen. ToolCAT geeft de doelgroep alle ingrediënten die nodig zijn om een treffende webanalyse uit te voeren en een succesvolle A/B-test op te zetten.
Praktijkvoorbeelden en Best Practices bieden houvast om na te gaan hoe een bepaald element op de pagina geanalyseerd en geoptimaliseerd dient te worden.
Door de doelgroep de juiste vragen te stellen en hen te begeleiden door het proces van webanalyse en conversieoptimalisatie, wordt het voor de doelgroep mogelijk om cases op juiste wijze te analyseren, testen én documenteren.
Op die manier stelt ToolCAT Jalt in staat om de conversieratio van klanten continu te optimaliseren.
Meer weten over dit project?
Bekijk hier het gehele afstudeerverslag.